‘’Eindelijk weer contact met gasten’’
Normaal staat gastvrouw Céline 38 uur per week bij Fuiks op de vloer. Deze week bezorgt ze onze Hollandse asperge-crèmesoep bij Capelse ouderen. Met een elektrische bakfiets fietst ze heel Capelle door. ‘’Eindelijk weer contact met gasten’’.
Hoe kwam je de afgelopen zes weken door?
Het was voor mij echt heel erg wennen. Normaal gesproken werk ik fulltime bij Fuiks. Daarnaast geef ik sportlessen en help ik mensen in het huishouden. Dat kan allemaal niet meer sinds half maart. Ik heb de afgelopen weken veel gesport in mijn woonkamer en veel gewandeld. Waar andere mensen nu een ‘’corona-buikje’’ hebben, heb ik een ‘’corona-sixpack’’ gekregen. Maar ik mis het horecagevoel wel. Dat je op een zaterdagavond helemaal nokvol zit en dat het toch lukt om de gasten met een grote smile naar huis te laten gaan. Die horecastress mis ik.
Ben je de laatste tijd nog in het restaurant geweest?
Ja, met het kernteam (de vaste medewerkers) hebben we de hele zaak aangepakt. Elk hoekje is geschrobd, elke stoel en tafel hebben we opnieuw behandeld, we hebben de zolders opgeruimd en spullen uitgezocht. Ook zijn de gordijnen naar de stomerij geweest en hebben we een nieuw behang. Daarnaast hebben we gekeken naar onze mogelijkheden binnen de anderhalvemeter-samenleving. We zijn dus helemaal klaar voor als we weer open mogen!
Wat heb je deze week gedaan?
We zijn dinsdag begonnen met het uitladen van 12.000 stuks asperges waar onze chefs Hollandse asperge-crèmesoep van maken. Ik heb meegeholpen met het schillen van een deel van deze duizend kilo asperges en het bestickeren van de glazen potten. Vanaf woensdag ben ik voor onze Goud voor Oud-campagne met een elektrische bakfiets potten soep aan het bezorgen bij Capelse ouderen. Zij krijgen deze soep gratis om ze zo een hart onder de riem te steken in deze moeilijke tijd.
Een welkome afwisseling na zes weken schoonmaken?
Zeker! Ik vind het fijn om weer contact met de gasten te hebben. Na zes weken schoonmaken heb je het wel gehad en het is goed om te zien dat iedereen zijn eigen vak weer kan uitoefenen. Lachend: Thierry is nu weer gastheer in plaats van elektricien en ik hoef geen kroonluchters meer te stofzuigen. Daarnaast ben je zo ook nog een beetje in beweging, en dat vind ik ook belangrijk.
Wat voor reacties krijg je bij het bezorgen bij de soep?
Bezorgen doen we alleen bij ouderen en we bieden hen de soep gratis aan. Veel ouderen zijn door iemand anders, bijvoorbeeld een familielid of een buurman, opgegeven en wisten dit niet voordat wij langskwamen. We krijgen echt de mooiste reacties. Veel ouderen zijn erg geëmotioneerd en er zijn genoeg tranen gerold bij de mensen waar we mogen bezorgen. Maar dat begrijp ik ook wel. Deze mensen vertellen soms verhalen over hoe zwaar het is. Ze kunnen bijvoorbeeld niet naar buiten en zitten dus de hele dag voor de TV te wachten tot de dag weer voorbij is. Gelukkig kunnen we ze met een pot lekkere soep een hart onder de riem steken. Iedereen is heel dankbaar.
Wat staat er voor de rest op de planning deze week?
In ieder geval tot en met zondag gaan we door met het bezorgen van Hollandse asperge-crèmesoep bij Capelse ouderen, dus ik ben weer veel met de bakfiets op pad. In totaal bezorgen we deze week 600 potten bij ouderen. Daarnaast staan we ook weer ‘’op de vloer’’ om gasten die komen afhalen te begeleiden.
Dankjewel, succes!
Afhalen
Door de vele aanvragen is het helaas niet meer mogelijk om ouderen aan te dragen in het kader van Goud voor Oud. Wel is het nog steeds mogelijk om onze heerlijke Hollandse asperge-crèmesoep af te halen in ons restaurant. Dan kunt u meteen het nieuwe behang zien.